ПЛАН ЗАХОДІВ СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЮ) У ПДНЗ (ясла-садок) № 71 “ВИШЕНЬКА”

Полтавської міської ради Полтавської області

на 2022 - 2023 н.р.

№ з/п

Зміст роботи

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відпові

дальний

Примітка

1.

Створення бази інструментарію для діагностування рівня психоемоційної напруги, тривожності, агресивності у дитячому колективі.

Діти передшкільного віку

Вересень

2022 р.

Практичний психолог

 

2.

Створення бази інструментарію для визначення психологічного мікроклімату, рівня конфліктності у педагогічному колективі.

Педагоги

Вересень

2022 р.

Практичний психолог

 

3.

Створення банку даних дітей «групи ризику».

Діти передшкільного віку

Вересень

Практичний психолог

 

4.

Спостереження за міжособистісною поведінкою дітей.

Діти передшкільного віку

Протягом

 Року

Вихователі

 

5.

Спостереження за психологічним мікрокліматом у дитячому колективі.

Діти передшкільного віку

Протягом

 Року

Практичний психолог

 

6.

Анкетування з питань обізнаності щодо булінгу.

Батьки

Педагоги

 

Вересень

Вихователь–методист,

практичний психолог

 

7.

Впровадження методики діагностики емоційно-вольової сфери (тривожність, імпульсивність, агресивність) (за Лаврентьєвою, Т.Титаренко).

Діти старшого дошкільного віку

Листопад 

2022 р.

 

Травень

2023 р.

Практичний психолог

 

8.

Впровадження проєктивної методики визначення психологічного мікроклімату «Я у дитячому садку».

Діти старшого дошкільного віку

Грудень

 2022 р.

 Травень

2023 р

Практичний психолог

 

9.

Методика діагностики рівня стресу

( за М.Шеффером.)

Педагоги

Вересень

  2022 р.

Практичний психолог

 

10.

Експертне оцінювання стилю спілкування педагога (за І.Юсуповим)

Педагоги

Січень

2023 р.

Практичний психолог

 

Профілактично-просвітницький, корекційно - розвивальний етап

11.

Вивчення законодавчих документів, практик протидії булінгу.

Педагоги

Постійно

 

Вихователь-методист, практичний психолог

 

12.

Психологічний всеобуч «Що таке булінг. Види булінгу та шляхи подолання».

Педагоги

Протягом року

Вихователь-методист, практичний психолог

 

13.

Розробка рекомендацій на сайті закладу «Що повинні робити батьки, якщо в закладі дошкільної освіти відносно їх дитини має місце булінг".

Батьки

Червень

2023 р.

Вихователь-методист, практичний психолог

 

14.

Семінар «Булінг як соціально-педагогічна проблема. Шляхи подолання. Новації».

Вихователі

Жовтень

2022 р.

Практичний психолог

 

15.

Тематичні групові батьківські збори «Що робити, якщо твоя дитина стала жертвою булінгу».

Батьки дітей старшого передшкільного віку

Вересень

  2022 р.

Вихователі

 

16.

Повідомлення на групових батьківських зборах «Булінг - це не жарти!».

Батьки дітей середнього дошкільного віку

Листопад 2022 р.

Вихователі

 

 

17.

Консультаційна робота учасників освітнього процесу з питань профілактики та протидії булінгу.

Педагоги

 Батьки

Протягом року,

за потребою

Практичний психолог

 

18.

Висвітлення інформаційно - просвітницької роботи щодо запобігання та протидії булінгу через інтернет-ресурси.

Педагоги

 Батьки

Протягом року

Вихователь-методист,

практичний психолог

 

 

19.

Контроль стану попередження випадків булінгу.

Учасники освітнього

Процесу

Протягом року,

за потребою

Директор

 

20.

Консультації для сімей здобувачів освіти при вступі дітей до закладу із Законом України «Про охорону дитинства» (розділ 2. Права та свободи дитини ст. 8, 10).

Батьки дітей

Протягом року,

за потребою

Директор

 

21.

Створення морального безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та  толерантної взаємодії під час організації освітнього процесу.

Діти 

передшкільного віку

Протягом року

 

Директор 

 

22.

Відеосеанси. Перегляд відео роликів, мультфільмів відповідної спрямованості.

Діти 

 передшкільного віку

Один раз у квартал

 протягом року

Директор

 

23.

Проведення  ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків.

Діти 

передшкільного віку

Протягом року

 

Вихователі

 

 

24.

Розміщення нормативно-правових документів, телефонів довіри на інформаційних стендах та веб-сайті закладу для ознайомлення батьківської громадськості.

Педагоги

 Батьки

Протягом року

Вихователь-методист, практичний психолог

 

25.

Інформаційно-просвітницькі заходи з питань запобігання і протидії булінгу у координації із службами у справах дітей, підрозділами органів Національної поліції України, громадськими організаціями тощо.

Учасники освітнього

Процесу

Протягом року,

за потребою

 

Директор

 

26.

Невідкладне інформування, у разі виявлення випадку булінгу, відповідних органів, визначених Законом України від 18.12.2018 № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

Педагоги

 Батьки

У разі виявлення випадку

 

Директор

 

27.

Надання психолого-педагогічних послуг учасникам освітнього процесу, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.

Учасники освітнього

Процесу

У разі виявлення випадку

 

Вихователь-методист, практичний психолог

 

28.

Створення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) у закладі.

 

У разі виявлення випадку

Директор

 

П’ЯТЬ КОРИСНИХ ПРАВИЛ ПРОТИДІЇ КІБЕРБУЛІНГУ, З ЯКИМИ ПОТРІБНО

ПОЗНАЙОМИТИ ДІТЕЙ

1) Не поспішай
Не поспішай, не виплескуй свій негатив у кіберпростір. Важливо домовитись із дитиною, щоб вона не відповідала на вразливі повідомлення до того, як порадиться з дорослими. Старшим дітям запропонуйте правило: перед тим, як писати і відправляти повідомлення, потрібно заспокоїтись, притишити роздратування, злість, образу, гнів. Емоції – погані порадники, вони минають, а
написане і відправлене в Інтернет продовжує нести і помножувати негатив уже без Вашої волі і контролю. Здійняті одним негативним «постом» (повідомленням) хвилі можуть призвести до зовсім неочікуваних трагічних наслідків, які буває дуже важко виправити, а інколи і не можливо. Тому конфлікти і незгоди з найменшими витратами вирішуються особисто, «в реалі»,
без залучення кібертехнологій.
2) Будуй свою репутацію
Будуй власну онлайн-репутацію, не провокуйся ілюзією анонімності. Інтернет –це особливе середовище із своїми правилами поведінки – «нетикетом» (новоутворення від англ. net –мережа і «етикет»).

ДАЛІ

ЧОТИРИ ПРАВИЛА ДЛЯ БАТЬКІВ 

1.      Спокій і впевненість. Важливо, щоб ці профілактичні дії з впровадження правил, або дії допомоги у випадку нападів батьки робили спокійно і впевнено, даючи дітям позитивний емоційний ресурс захищеності, підтримки. У розмовах між дорослими є місце сумнівам, суперечкам, невизначеності і непевності. Дітям, психіка яких іще не здатна опановувати надмірну складність життя, потрібно забезпечувати відчуття стабільності. Впевненість дорослого у здатності подолати негаразди  – одна з тих речей, яка сигналізує дитині про безпечність її життєвого світу. 

2.      Спільно з іншими батьками. Своє хвилювання і тривогу можна обговорювати з іншими дорослими, наприклад, іншими батьками, діти яких були жертвами булінгу (програма дій школи може включати організацію таких зустрічей). 

3.      Однодумці в закладі освіти. Варто також поставити до відома педагогів, поінформувати про наявність проблеми, адже це дозволить їм більш уважно і цілеспрямовано відстежувати ситуації традиційного булінгу, поєднання якого з кібербулінгом є особливо небезпечним. Якщо хтось із батьків приніс до школи роздруківку негативних повідомлень, отриманих дитиною, варто провести тематичні батьківські збори, щоб обговорити проблему. 

4.      Разом з дитиною. Не потрібно створювати дитині ілюзію легкості подолання проблеми, адже насправді це може бути нелегко,  потребуватиме зусиль. Якщо ви просто будете казати «це легко», а дитина відчуває, що це їй настільки важко, що практично неможливо, наголос на легкості не допомагає. Потрібно казати, що разом це буде легше, адже об’єднання зусиль буде робити це завдання посильним.

 

РЕАКЦІЯ ДОРОСЛИХ НА БУЛІНГ 

Швидка та доречна реакція дорослих (батьків і вчителів) на ситуацію булінгу повертає дітям відчуття безпеки та захищеності, демонструє, що насилля не прийнятне. Саме тому, як тільки ви побачили або дізналися про булінг:

1.      Негайно втручайтесь та зупиняйте насилля — булінг не можна ігнорувати.

2.      Зберігайте спокій та будьте делікатними, не примушуйте дітей публічно говорити на важкі для них теми. Краще вести розмову наодинці, або в малих групах.

 

3.      Уникайте слів жертва чи агресор — це призводить до стигматизації.

 

 

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКЩО ВОНА ПІДДАЄТЬСЯ БУЛІНГУ? 

Інколи діти стають жертвами булінгу. Вони соромляться про це говорити і часто звинувачують себе. Можуть відчувати себе безпорадними та вважати, що з ними щось не так. Придивіться до поведінки та настрою своєї дитини. Якщо ви помітили ознаки того, що вона стала жертвою булінгу:

1.      У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.

2.      Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.

3.      Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.

4.      Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.

5.      Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.

6.      Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).

7.      Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.

8.      Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.

9.      Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.

10.   Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.

11.   Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.

12.   Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.

13.   Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.

14.   Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

 

Пам’ятайте: ваша мета припинити насильство, а не покарати винних! Не варто забувати, що всі сторони потребують деякого часу, щоб скорегувати свою поведінку.